ارزیابی ارتباط محافظه کاری سود و زیانی و محافظه کاری ترازنامه ای

قسمتی از متن پایان نامه :

ب) قرارداد پاداش مبتنی بر سود:

تئوری نمایندگی[1] اظهار می­دارد که مدیران نسبت به سرمایه­گذاران جایگاه اطلاعاتی برتری دارند. با فرض اینکه مدیران عموماً براساس علاقه و انگیزه شخصی اقدام می­کنند می­توان انتظار داشت که آنها برای افزایش درآمدهای حسابداری به روش­های حسابداری فرصت جویانه گرایش مییابند. در نتیجه، صورت­های مالی موجب ایجاد یک دیدگاه فرصت جویانه نادرست از عملکرد شرکت برای سرمایه گذاران می­شوند. با آماده­سازی نتایج حسابداری تورمی مدیران برای کسب سود شخصی کوشش خواهند نمود، زیرا که با این نتایج مشمول پاداش اضافی می­شوند. روش­های حسابداری محافظه کارانه خطر رفتار خودسرانه و فرصت جویانه را کاهش داده و بدین ترتیب اعتماد سرمایه گذاران را بهبود می­بخشد.

قرارداد دیگری که جهت کارا شدن نیازمند محافظه کاری می باشد، قرارداد پاداش مبتنی بر سود مدیر می باشد. در این قرارداد ارتباط مدیران با سهامداران مشابه ارتباط سهامداران با وام دهندگان در یک قرارداد استقراض می باشد. درست همان گونه که سهامداران ممکن می باشد، برای پرداخت سود تقسیمی، سودها را بیش از واقع ارائه کنند، مدیر نیز از انگیزه های لازم برای ارائه بیش از واقع سود برخوردار می باشد، تا اینکه بتواند به سود بیشتری برسد و یا پاداش بیشتری را بر اساس طرح مبتنی بر سود کسب کند(LaFond, watts, 2006, 12).

مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران اساساً ناشی از جدایی مالکیت و مدیریت می باشد، یعنی هنگامی که شخصیت مدیران از سهامداران جدا می­گردد، بر اساس این جدایی مالکیت و کنترل، مدیران انگیزه پیدا می­کنند، تا اینکه ثروت را از سهامداران به سوی خودشان منتقل کنند. این کوشش‌های مدیران در جهت انتقال ثروت موجب می­گردد که تمرکز آن­ها از روی فعالیت­هایی که برای سهامداران و شرکت خلق ارزش می­کند، منحرف گردد و در عوض هزینه های غیرتولیدی و ناکارآمد را برای شرکت به بار آورد (LaFond, Roychwdhury, 2007, 1). گزارشگری مالی محافظه کارانه در صورت وجود مسائل نمایندگی به مقصود تسهیل و کارا کردن قرارداد سهامدار مدیریت مفروض می باشد. وقتی که منافع مدیران و سهامداران همسو نباشد، مسائل نمایندگی بارزتر و نیاز به محافظه کاری محسوس­تر می­گردد(همان، 10). لافوند و رویچوداری (2007) دریافتند که بین محافظه کاری و درصد مالکیت (سهام) مدیران در شرکت ارتباط منفی هست. این یافته گواه این حقیقت می باشد، که جدایی مالکیت و مدیریت، یکی از علت های نیاز به گزارشگری مالی محافظه کارانه می باشد.

پس محافظه کاری در سود به اندازه گیری عملکرد ارئه شده از طریق تعویق در شناسایی سودها تا زمان قابل تایید بودن آنها کمک می­کند. ما فرض کرده­ایم که محافظه کاری از دیدگاه سود و زیانی با نسبت (P/B) ارتباط منفی دارد، در زمینه قراردادهای پاداش مبتنی بر سود، این ارتباط به این دلیل می باشد که یک کاهش در نسبت (P/B) بیانگر کاهش در فرصتهای رشد و سرمایه گذاری آتی شرکت می­باشد. کاهش در فرصت­های رشد، اولویت­های مدیریت را برای پاداش­های جاری نسبت به پاداش­های معوق بیشتر می­کند، زیرا این امر ارزش فعلی پاداش­های معوق دریافتی از سودهای قابل تحقق در آینده را کاهش می­دهد. کاهش در ارزش فعلی مورد انتظار پاداش­های معوق از افزایش احتمالات مربوط به اینکه شرکت در آینده ورشکسته می­گردد و یا مدیر در دوره­های آتی از سمت خود برکنار می­گردد، ناشی می­گردد. یک کاهش در نسبت (P/B)، مدیران را برای اغراق آمیز کردن سود در دوره های جاری جهت افزایش در ارزش پاداش­های سال جاری خود و اختیار خرید تشویقی سهام، بر­می­انگیزد. اغراق آمیز نشان دادن سود به نوبه خود به احتمال زیاد باعث عدم ثبت زیان های تحقق یافته و ثبت و شناسایی سودهای تحقق نیافته خواهد گردید. واتز (2003) اظهار می­کند، به دلیل اینکه تایید پذیری، عبارت از مدیریت کنترل شده می باشد، پس اموری مؤثر در تعیین جانبداری در قراردادهای مبتنی بر ارقام حسابداری نیست، بلکه امری کارا و اثرگذار جهت قراردادهایی می باشد مبتنی‌بر پیش‌بینی محافظه کاری حسابداری در شرایطی که مدیریت انگیزه­های زیادی برای بیش از واقع نشان دادن سود خالص دارد، افزایش می­یابد

(welker, 2004, 9-10).

به گونه اختصار، در قراردادهای پاداش مدیران، محافظه کاری این احتمال را کاهش می­دهد، که مدیران بخواهند به جای کوشش برای اجرای پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی مثبت، تلاشی را صرف ارائه بیش از واقع خالص دارایی­ها و سودهای انباشته نمایند، تا خالص دارایی­های شرکت را به خودشان منتقل کنند.

[1] – Agency theory

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

با وجود اینکه در سال­های اخیر تحقیقات زیادی با محوریت موضوع محافظه­کاری در سراسر جهان انجام شده می باشد و این اصل محدودکننده حسابداری را از زوایا و جنبه­های مختلفی مورد مطالعه قرار داده­اند، اما با این حال علیرغم پتانسیل بالای این موضوع برای انجام تحقیقات علمی، تا­کنون در کشور ما در این زمینه تحقیقات کاملی صورت نگرفته می باشد و جای خالی مطالعه بعضی جوانب این موضوع در میان تحقیقات علمی رشته حسابداری در محافل دانشگاهی و حرفه­ای محسوس می­باشد. در این پژوهش کوشش شده می باشد که با محوریت موضوع محافظه­کاری، دریچه تازه-ای برای انجام تحقیقات دیگر در این زمینه گشوده گردد.

هدف این پژوهش مرور دو دیدگاه و معیار ارزیابی محافظه ­کاری، 1) معیار عدم تقارن زمانی سود و 2) نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتر آن و مطالعه ارتباط میان این دو می باشد.

ارزیابی ارتباط محافظه کاری سود و زیانی و محافظه کاری ترازنامه ای

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

پایان نامه - تز - رشته حسابداری